5 april 2010

Puree van pastinaak


De lamsboutjes huppelen en dartelen weer in de wei. Schattig doch ook smaakvol. Bij een mooi stukje lamsvlees vind ik pastinaakpuree een van de lekkerste bijgerechten. Sowieso vind ik pastinaakpuree erg lekker. Pastinaken worden gelukkig weer meer aangeboden dan zo'n tien jaar geleden. Ik heb ook het idee dat weer meer groentenboeren zich verdiepen in het enorme groentenaanbod en er meer variatie is. Gelukkig maar, we hoeven niet meer 10 kilometer om te rijden voor een paar pastinaken.

Voor dit recept (circa 4 personen) heb je nodig:

- 1 kilogram pastinaken
- 4 takjes tijm
- 1 eetlepel Dijon-mosterd
- 50 gram boter
- 2 eetlepels crème fraîche
- een beetje nootmuskaat
- zout en peper.

Schil de pastinaken en snij ze in grote stukken. Doe de stukken, met de takjes tijm en wat zout, in een pan met ruim water. Laat dit aan de kook komen, draai het vuur iets lager en laat de pastinaken plusminus 20 minuten koken. Als je met de vork er doorheen kan prikken zijn ze gaar. Gooi de takjes tijm weg en blender de pastinaakpuree met de overige ingrediënten tot een smeuïge massa. Voor een echt fluweelzachte puree, draai ik de pastinaken door een passe vite. Proef en voeg eventueel nog zout en peper toe.

2 opmerkingen:

Carla zei

Net de zoveelste poging om kruiden te kweken in bakken gezet en pastinaak kom je tegenwoordig overal tegen, dus dit lijkt me wel wat. Ik hou van de smaak van pastinaak.

Aan tafel met Tanja zei

Ha Carla, ben beniewd wat je er van vindt, mocht je het maken.