12 december 2008

Rode kool-ovenschotel

Dit gerecht is een beetje uit de losse pols en ik maak dit niet echt vaak. Receptuur heb ik niet en zodoende pakt het de ene keer beter uit dan de andere keer. Bevalt het wat minder, dan verdwijnt deze mogelijkheid voor de doordeweekse keuken weer voorlopig uit beeld. Is het lekker dan komt het zomaar voor dat ik dit in een winter maar liefst tweemaal eet. Het is uit de keuken van vroeger, mijn moeder maakte dit wel eens en ik zal eens bij gelegenheid vragen of ze dit nog maakt en of dit een beetje strookt hoe met de schotel van vroeger.

In ieder geval voor plusminus vier personen heb je hooguit een kilo kruimige aardappelen nodig, die je schilt, kookt en pureert met wat melk en boter. En uiteraard wordt dit bijgekruid met zout, peper en wat nootmuskaat. Ondertussen bak ik plusminus 400 gram half om half gehakt rul. Ik gebruik geen vet in de Tefalpan; dat gehakt heeft vet genoeg van zichzelf, dit gehakt wordt bijgekruid al naar gelang ieders smaak. Als het vet van het gehakt vrijkomt dan wordt er een gesnipperde ui meegebakken. Overigens laat ik het gebraden gehaktmengsel uitlekken in een vergiet zodat het gerecht uiteindelijk niet baggervet wordt. Op pit drie van het fornuis staat inmiddels een pan met rode kool, hetzij uit een zakje hetzij uit de diepvries. Ik koop het liefst die pakken met een fijn appeltje erdoor. Je kunt natuurlijk ook een heuse rode kool klaarmaken maar daar heb ik nooit zo'n zin in. Ik ben sowieso niet zo'n enorme rode-koolliefhebber! Ondertussen heb ik ook een echte appel in blokjes fijngesneden. Voor zover fase 1. Verwarm de oven voor op 200 graden en vet een grote glazen ovenschaal in met boter.

En nu komt voor mij het meeste essentiële: met welk ingrediënt begint het ook alweer? Een verkeerde volgorde vind ik het resultaat nadelig beïnvloeden. Ik kan wel uitleggen hoe dat zit. Het liefst eet ik dit als het eerst afgekoeld is zodat ik mooie stukken uit de ovenschaal kan halen en dit wederom opwarm in de oven. Het resultaat is dat je een bordje leeg kan eten met de laagjes kool, puree, appel en gehakt nog intact. En zo eet ik het ook op. Enfin, verder met de bereiding: eerst doe je een laag rode kool in de ovenschaal, vervolgens de aardappelpuree, daarop wat appelsnippers en pas daarna het gehakt, herhaal deze handeling. Dek de ovenschaal af met wat folie en zet de schaal een half uur weg in de oven. De foto toont ogenschijnlijk een wat rommelig resultaat. Overigens wordt het steeds moeilijker om met dit donkere weer nog fatsoenlijke keukenkiekjes te schieten!

Geen opmerkingen: