16 november 2008

Worteltaart

Ik had vanochtend zin om iets te bakken. Maakt niet uit wat en dus dook ik even de voorraad- en koelkast in om te bepalen wat dat "iets" zou worden. In de koelkast lagen nog wat wortelen en toen ik naar buiten keek, zag ik de buurmeisjes in Zwarte Piet-uitrusting over de straat banjeren. Wortel, Zwarte Piet? Paard van Sinterklaas? De omzet in penen zal alras de komende weken stijgen. Maar van mijn restant wortelen uit de koelkast maakte ik dus worteltaart. Net toen de taart uit de oven ging, werd ik gebeld. Of mijn ouders 's middags even langs konden komen en dus kreeg de taart een goede bestemming. Overigens bracht mijn moeder alle pompoenrecepten mee die ze maar in huis had, net na het besluit niets meer te doen met pompoen. Maar het is toch altijd fijn dat er meegedacht wordt! Enkele stukken van de worteltaart waren voor mijn Zwarte Pietende buurmeisjes en misschien neem ik morgen nog wat mee in de trommel naar het werk.

Nodig:
300 gram wortelen, 300 gram blanke amandelen (ik had 200 gram amandelen in huis en heb het restant aangevuld met walnoten), 60 gram bloem, 1 theelepel bakpoeder, 4 eieren, rasp van 1 citroen, 2 eetlepels citroensap 200 gram witte basterdsuiker, snufje zout, 100 gram poedersuiker.

Bereiden:
Rasp de wortelen fijn en hak de amandelen (en in dit recept dus ook de walnoten) in de keukenmachine of ander slim apparaat. Breek de eieren voorzichtig en scheidt de eiwitten van de dooiers. Klop de eidooiers en de witte basterdsuiker goed door elkaar heen totdat het mengsel schuimig en romig is. Voeg hieraan de wortelrasp, de fijngehakte noten, de bloem, bakpoeder, snufje zout, citroenrasp en 1 eetlepel citroensap toe en roer goed door. Vervolgens klop je de eiwitten stijf en die spatel je door de wortelbrei. Ondertussen is de oven op 190 graden voorverwarmd en een springvorm ingevet. Stort de massa in de springvorm en zet deze in de oven gedurende 45 minuten weg. Maak van de poedersuiker en 1 el citroensap een papje. Ik heb het aangelengd met een beetje water omdat het papje wel heel dik was. Haal de taart na 45 minuten uit de oven en laat nog even in de springvorm staan. Haal de taart uit de vorm en strijk met een mes de poedersuikermassa over de taart.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb nog nooit worteltaart gegeten. Ik weet wel dat toen ik bevallen was van Maurits en tranen met tuiten huilde daar in het ziekenhuis vanwege al die hormomen die door het lijf gierden de slappe lach kreeg door de mongoloide broer van een andere mevrouw die een kind had gekregen. Ja, lichtelijk onwijs, sorry. Maar hij praatte zoals dat knijn dat telkens om die worteltaart kwam vragen. Ik kon er niets aan doen. Daarna heb ik 24 uur gehuild. Pfff, wat een gedoe.

Anoniem zei

Gevonden! We hadden het over energie, weet je nog...

Anoniem zei

Ah shit, lees ik dit nu. Nadat ik een rest wortels aan gort heb gesneden voor atjar. Lijkt me lekker deze taart! (Denk dat dit 'm wordt met Sintavond waar ik ieder jaar voor de baksels zorg).

Aan tafel met Tanja zei

Gut, ik heb laatst nog die mop moeten vertellen aan iemand die die echt niet kende. Ik ben geen moppenverteller maar deze kwam er linea recta uit, inclusief "Theo & Theatandjes-stand". Bert heeft mij gevonden, das fraai, want Sándor S. merkte laatst terecht op dat hier alleen maar vrouwen reageren. En Yvon, de taart was smakelijk terwijl taarten bakken en opeten niet tot mijn culinaire hoogtepunten mogen worden beschouwd. Allen dank voor de reacties!